Labská stezka 7 - sobota 3.9.

03.09.2016 napsal Michal Čepek

Od jara do podzimu, kdykoliv mi to pracovní povinnosti umožní, jezdím do práce na kole. Ráno 22 km z Jeřic do Hradce Králové a odpoledne 22 km z Hradce domů. Část mé cesty vede po nedávno otevřené cyklostezce Hradec Králové - Kuks, která je součástí Labské stezky. Během cest jsem začal přemýšlet, jak asi vypadá zbytek cesty, po které jezdím každý den, ale jen pár kilometrů. Začal jsem si všímat cyklistů s velkými brašnami, které potkávám, s některými se dal do řeči a měl chuť se k nim přidat. A tak se zrodil nápad, projet tuto stezku celou. Labská stezka 7 - sobota 3.9.

Je sobota ráno, okolo to žilo dlouho do noci. Na snídani, začínající v osm, potkáváme samé cyklisty. Po týdnu už máme zaběhnutý rytmus, zabaleno máme v čím dál kratším čase. Před devátou odjíždíme po stezce na jih do obce Rogatz a přívozem se plavíme na pravý břeh. Po 10 kilometrech přijíždíme ke kanálu spojujícímu Havolu s Labem. Do roku 2003 musely lodě plavební komorou klesnout k Labi, plout po něm pár kilometrů na jih a další komorou vystoupat ke Středoněmeckému kanálu. Dnes jsou oba kanály propojené akvaduktem a Labe se s nimi kříží. Na kanálu panuje mnohem větší plavební ruch než na Labi. Pozorujeme polské nákladní lodě plující z Odry na Rýn a několik rekreačních plavidel.

Během dalších 15 kilometrů stezky do Magdeburgu potkáváme davy cyklistů, vylákaných letním počasím na víkendovou vyjížďku. Přejíždíme Labe po lávce pro kola a během chvíle jsme v centru. Pro mě je největší zajímavostí Zelená citadela, poslední velký projekt rakouského architekta Friedensreicha Hundertwassera. Komplex několika obytných domů se dvěma vnitřními dvory je překvapivě růžový.

V přízemí jsou obchody, galerie, restaurace, nad nimi byty a všude spousta zeleně. Nikde není nic rovného, i chodníky v průchodech jsou zvlněné. Vše je barevné a uvolněné.

Přejíždíme velké náměstí k Dómu, působícímu naopak naprosto strnule. Je v něm pohřbený první německý císař Ota I Veliký. Z města vede cyklostezka nejprve příjemnou secesní čtvrtí, jenž unikla bombardování, a dále rozlehlým parkem s širokými cestami na Labském ostrově. V obchodě na předměstí se zásobujeme na neděli, kdy bude vše zavřené. Stezka za Magdeburgem vede po hrázi, místy ve stínu mohutných dubů. Pak mezi poli a loukami s několika zanedbanými úseky. Nejhorší je vždy průjezd vesnicemi, které jsou dlážděné velkými žulovými kameny ve špatném stavu. Zvlášť Standa na své silničce přejíždí dlažbu a šotolinové úseky se skřípěním zubů. Po čtvrté přijíždíme do vesnice Walternienburg s pozůstatkem vodního hradu.

Walternienburg Je náš dnešní cíl, penzion Carmen je ukrytý ve velkém, kameny dlážděném dvoře, s ostrovem zeleně uprostřed. Pokoje jsou maličké, ale zato máme dva. Bohužel tady nevaří a žádná restaurace v okolí není. Večeříme zásoby na neděli, zítra snad něco najdeme. Mapa trasy, délka a podrobnosti.

Michal Čepek

Poprvé vyrazil do světa v roce 1993, kdy projel stopem celou Evropu. Následoval Izrael, Jordánsko, Egypt a v roce 1996 odjel sám po zemi přes Turecko, Írán, Pákistán do Indie a Nepálu. Tato roční Cesta na Východ úplně změnila jeho pohled na svět a cestování se stalo osudem. Začal průvodcovat přechody rumunských hor pro Kudrnu, další zkušenosti získal na zájezdech Adventury. Pro Alvarez pracuje již od roku 1998, dlouhá léta vytvářel a průvodcoval zájezdy v Asii. V současné době je majitelem CK Alvarez. Stále aktivně cestuje, připravuje nové zájezdy, chodí po horách, jezdí na kole a plaví se na lodi po řekách a kanálech.