25.08.2016
Labská stezka je fenomén. Oficiálně měří 1260 km. Protože převýšení je na většině trasy bezvýznamné, ale převažují severozápadní větry, zvolil jsem cestu proti proudu řeky, od ústí Labe do Severního moře v Cuxhavenu směrem domů do Krkonoš k prameni. Spolu s mým otcem Jirkou a sousedem Standou jsme vytvořili ALVAREZ BIKE TEAM. Ačkoliv táta oslaví během cesty 69. narozeniny, jezdí jako průvodce pro cestovní kancelář Cyklotur a ročně najede okolo 5 000 km. Standa je cyklistický maniak s ročním nájezdem přes 15 000 km. Nejslabším členem týmu jsem tedy já.
Rozhodli jsme se jet nalehko, bez stanů a spacáků, a k ubytování využívat cyklistům přátelské penziony a ubytovny. Nalézt je není vůbec problém. Celá cyklostezka je včetně ubytování, stravování, přívozů, zajímavostí a cykloservisů popsána v každoročně aktualizovaném průvodci a na webu labska-stezka.com. 100 stránkového tištěného průvodce je možné získat v infocentrech českých měst okolo Labe, ale také třeba na veletrhu cestovního ruchu Holiday World. Najít volné místo byl však už problém větší i s tříměsičním předstihem a tak jsem v některým místech musel rezervovat co bylo volné, namísto hotýlků, které bych chtěl. Avšak největší logistický problém celé akce se nakonec ukázal nákup rezervací na vlak pro kola. Vytrénovaný nákupem jízdenek na vlaky na zájezdy v co možná největším časovém předstihu jsem se informoval na mezinárodní pokladně ČD v Hradci, jak dlouho předem je možné koupit rezervaci pro kolo. Informace byla jednoznačná. 60 dní předem. Přesto jsem tam ještě vyslal otce, aby vše ověřil. I jemu řekli, že rezervace pro kola se prodávají 60 dní předem, ale jízdenky pro cestující lze koupit přes internet již 90 dní předem. Ať ale raději jízdenku nekupuje, dokud nemá rezervaci pro kolo. Míst pro kola je totiž ve vlacích EC směřujících do Německa jen 8. A to jen v některých spojích. 90 dní předem jsem přesto koupil jízdenky na vlak odjíždějící z Prahy v neděli 28.8. v 10:27 do Hamburku a navazující osobák do Cuxhavenu. Potřebovali jsme odjíždět přesně 28.8. Cena byla super, Praha - Cuxhaven za pouhých 39 EUR na osobu. Jak se později ukázalo, nákup jízdenek přes web Německých drah a nikoliv přes stránky Českých drah byl dobrou volbou. Když jsem přišel na nádraží podle pokynů 60 dní předem koupit rezervace pro kola, která bohužel nelze koupit přes internet, všechna místa byla vyprodaná. Paní za přepážkou netušila, jak je to možné, ale bylo to tak. Následně zjistila, že se vlastně prodavají již 68 dní předem... Místa bohužel nebyla ani den či dva předem nebo později. A větší rozptyl nám pracovní povinnosti nedovolovaly.
Začal jsem hledat jiné spojení na stejný den, umožňující přepravu kol. Nakonec se mi podařilo vypátrat možnost cesty s odjezdem již v 6:27 a přestupem v Berlíně a na jednom bezvýznamném nádraží v Hamburku. Rezervace pro kola ještě byly možné. Musel jsem ale stornovat jízdenky na vlak a koupit nové. Ty jsou totiž při nákupu přes web vždy jen na určité spojení. To naštestí při nákupu přes Deutsche Bahn lze. U ČD bohužel ne.
Máme tedy všechny potřebné jízdenky i rezervace ubytování. Etapy jsou rozplánované na cca 100 km denně, což by za dobrého počasí neměl být problém. Zbývá se už jen zabalit a v neděli být včas na nádraží. Pokračování v pondělí 29.8.
Poprvé vyrazil do světa v roce 1993, kdy projel stopem celou Evropu. Následoval Izrael, Jordánsko, Egypt a v roce 1996 odjel sám po zemi přes Turecko, Írán, Pákistán do Indie a Nepálu. Tato roční Cesta na Východ úplně změnila jeho pohled na svět a cestování se stalo osudem. Začal průvodcovat přechody rumunských hor pro Kudrnu, další zkušenosti získal na zájezdech Adventury. Pro Alvarez pracuje již od roku 1998, dlouhá léta vytvářel a průvodcoval zájezdy v Asii. V současné době je majitelem CK Alvarez. Stále aktivně cestuje, připravuje nové zájezdy, chodí po horách, jezdí na kole a plaví se na lodi po řekách a kanálech.